Rena kläder

Jag älskar kläder. Jag älskar att shoppa nya kläder. För er som känner mig är det här ingen nyhet. Rean är min bästa vän och garderoben fylls hela tiden på med nya kläder som  jag mest troligt aldrig kommer använda.
Hur sjukt är inte det? Just när jag står där i butiken känns den där tröjan för 149 kr som ett jättebra köp, när jag kommer hem och testar den så är den inte alls lika fin. Kanske är det berusningen, endorfiner som pumpas ut när jag hittar något nytt fint.
För jag mår ju bara bra i ett par minuter efter köpet, det är ingen långvarig lycka som man kanske kan tro. Så då är frågan förstås, varför? Varför står jag där gång på gång i butiken och köper kläder jag egentligen inte vill ha eller kommer använda bara för att dem är billiga och snygga.
Jag känner att jag är inne i en sådan period då jag måste rannsaka mig själv och mitt beteende. På alla sätt och vis, inte bara klädköp, utan hur jag bemöter andra, vad jag äter, när jag äter, varför jag äter, hur jag sminkar mig, varför jag sminkar mig osv. ALLT SKA GÅS IGENOM. Jag är sådan som människa. Jag måste rannsaka mig själv ibland för att orka, för att vilja. Men nu var det längesen sist.
I somras bestämde jag mig för att bara köpa kläder på second hand förutom underkläder som ska vara av ekologisk bomull så gott det går. Det gick bra till en början. Men sen stupade allt. Kanske blundade jag för verkligheten och brydde mig bara om mig själv. Eller för att jag blev rundare och det var svårt att hitta kläder som passade. Jag vet inte. Men nu tänker jag bjuda på verkligheten. Den vi inte får blunda för och sen tänker jag lova mig själv att göra det bästa för att förbättra verkligheten. På mitt sätt, på det sätt som passar mig och som jag känner att jag kan. Jag ska än en gång bestämma mig för second hand och ekologiska underkläder. Så långt det bara går. Och det där runda, det får vi jobba med att ta bort. Så är det bara.


Bristande etik och miljöarbete

Sjukt snyggt
Rena kläder - industrin

Där hittar ni lite, klicka er runt. LÄS. Det finns mycket mer att se. Vi måste faktiskt öppna ögonen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0